Elementor #678

Ellindur viderefører 100 år gammel familietradition

Ninna Jalog, Journalist

Tidligere topchef fra Færøerne Ellindur Egilstrøð sagde farvel til sin stressende tilværelse og går nu i fodsporene på sine forfædre. 

Når man tænker på Færøerne, er det første, man associerer med det naturrige land, ikke stress. Det blev dog en hverdags faktor i Ellindurs arbejdsliv, og derfor valgte den nuværende billedkunstner at sige farvel og tak til sit daværende titel som topchef for at fokusere på et håndværk, som han har fået ind med modermælken.

Ellindurs barndom har nemlig været præget af hans fars liv som kunstmaler “Min far gik meget op i at jeg kunne tegne, da jeg var barn. Det var vigtigere, at jeg kunne tegne og male end, at jeg kunne læse og skrive”, og han har derigennem udviklet de færdigheder, som han bruger til at fortælle om sin fortid og sine oplevelser på Færøerne. 

Serien Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne kommer fra hjertet og ligger dybt begravet i Ellindurs DNA. Han ønsker at skabe malerier, som sætter gang i en indre proces for at hjælpe andre med at opnå en større selvindsigt. Malerier som giver indtryk af afslapning, ro og nærvær og sætter deres aftryk på publikum. 

Det bringer han til live ved at bruge livskraften fra det færøske landskab, som, han selv nævner, består af grundelementerne som fx ild og vand. samt at tage fat i de mange symbolske modsætninger, som findes i naturen. 

Han har tegnet færøske fantasi landskaber fra, han kunne holde en blyant i hånden, og man kan argumentere for, om dette måske kan være grunden til, at han formår at implementere lige netop, hvad han ønsker hos sit publikum.

Ellindur er født på Eiði på Færøerne i 1960. Det var ikke kun hans far, som var kunstmaler, men også hans fars onkel, som begge var kendte på Færøerne og i dele af Danmark. Udover nærmest at have medførte kreative egenskaber, har Ellindur også modtaget undervisning og vejledning fra flere kendte danske kunstnere og Aarhus Kunstakademi. 

Billedkunstneren mener selv, at kunst er og kan bruges som en terapiform. I disse portrætterede minder fra hans barndom leger han med det færøske lys og vejr, hvilket giver de smukke resultater unikke farver og kombinationer. 

Du kan finde Ellindurs værker på hans hjemmeside eller følge med på hans Instagram, hvor han fremviser sit arbejde. Han har også arrangeret en del unikke udstillinger både i Danmark og på Færøerne, som man kan læse mere om her

Ninna Jalog, Journalist

Elementor #662

100 års familie tradition starter på en tagkvist på Eiði

Her er to billeder, som har enorm stor betydning for mig som kunstner, og som jeg nu har ansvaret af. Det første er en skitse af Elizabeth Taylor (1856-1932) og det andet en skitse af min far, Óli Egilstrøð. 

 
Elizabeth Taylor, eller Miss Taylor, som hun blev kaldt af de lokale beboere, kom til landsbyen Eiði på Færøerne lige før første verdenskrig. Hun fik logi på min farmors og farfars tagkvist, Oliver Øster og Amalie f. Kruse. Miss Taylor var rejsende skribent, kunstner og eventyrer og skrev artikler til Amerikanske tidsskrifter. Miss Taylor får stor betydning og indflydelse, da hun sætter gang i og inspireret andre herrer på Færøerne til at udfolde sine kunstneriske evner. Jeg har fået fortalt, at min fars onkel, Niels Kruse, bliver interesseret i hvordan Miss Taylor tegner blyantsskitser, for sidenhen at male oliemalerier. Niels Kruse bliver den første færøske kunstmaler, som får lov til at deltage til den censurerede udstilling i Charlottenborg, i København med et af sine værker. Således bliver en over 100 års familie tradition med billedkunst skabt på en tagkvist på Eiði.  

Elementor #603

Denne serie med sekst værker er malet til Myndlist i Torshavn og kan ses og købes hos Myndlist • Niels Finsens Gøta 16 • FO-100 Tórshavn • +298 25 95 05 • myndlist@myndlist.fo • Værkerne er alle 50 x 70 cm. Myndlist har solgt nogle værker af denne serie.

 

Elementor #600

Udstilling og fernisering!

Disse ti værker bliver udstillet hos Galleri Sønderborg, Perlegade 57 (Gågaden), 6400 Sønderborg.

Fernisering er lørdag den 5. september 2020 fra kl 11:00 til 14:00.

Elementor #594

Velkommen til en rejse gennem ”erindringer fra naturoplevelser på Færøerne”.

Jeg maler løbende ”Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne”, som er en længere rejse gennem naturoplevelser fra Færøerne. Rammen om malerierne er inspireret af den færøske natur og vejr og skifter derfor hele tiden. Malerierne varierer i sit perspektiv og tydelighed i landskabet.

Har det vækket din interesse, så er du velkommen til at følge mig og få en oversigt over, hvor jeg udstiller henne i nedenstående link.

Home

https://www.facebook.com/EllindurArtWork/

https://www.instagram.com/ellindurartwork/

Elementor #530

Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne i kajak perspektiv.

”Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne i kajak perspektiv” er ein røð við fimm málningum, sum Ellindur Egilstrøð hevur málað. Fýra av málningunum á myndunum, eru seldir til Aarhus, Keypmannahavn, Íslands og Hoyrvíkar og tann fimti hangur nú hjá Myndlist í Tórshavn til sølu.

Málningarnir eru málaðir í Randers, í august og septembur 2019, til framsýningina ”Kunst i Farvrskov”. Temaið ”Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne i kajak perspektiv” er inspirerað av útbúgvingini Ellindur hevur nomið sær, sum Bachelor í Psykomotorik. Útbúgvingin snýr seg í stuttum um, hvussu likam, sál, fysiska- og sociala umhvørvið sum heild hongur saman og ávirkar hvørt annað. Ellindur hevur serligan áhuga fyri, hvussu vit sum menniskju upplivað og fyrihalda okkum til áðurnevnda, og hvussu tað ávirkar hvussu vit upplivað og fyrihalda okkum til okkara fortíð, nútíð og framtíð og tað at vera tilstadar í løtuni. ”Erindringer” er inspirerea av Kierkegaard, tá ”erindringer” ikki bert eru minnir, men at tað er ein kunstur at ”erindre” og at tað hevur avgerandi ávirkan á hvørji vit eru. Ellindur hevur havt fleiri framsýningar, bæði í Danmark og í Føroyum. Ellindur hevur fingið vegleiðing og undirvísing frá fleiri kendum listafólkum og frá Aarhus Kunstakademi.

Um áhugi er at vita meira, eru fleiri myndir og frágreiðingar á:https://www.ellindur.com/

Ellindur hevur málað í mong ár og er uppvaksin við málningalist. Pápi Ellind, Óli Egilstrøð, og ommubeiggin, Niels Kruse, vóru virknir listamálarar og høvdu serligan tørv á at lýsa upplivingar sínar við sínum málningum.

Elementor #515

Et billede siger mere end tusind ord.

Et billede siger mere end tusind ord. Sådan siger et gammelt ordsprog, at det forholder sig. Men forholder det sig nu sådan? Det er du som beskuer af malerierne og læser måske bedst til at afgøre. I litteraturen synes det at være bred enighed om, at billedkunst styrker os på nogle områder, f.eks.;

 

  • Forestillingsevne
  • observation
  • Refleksion
  • erindre
  • være tilsted med det som er og sådan som det er
  • være tilsted i nu` et
  • sætter gang i noget hos os selv (Åbner op for noget)
  • Nærvær
  • Ro
  • Lyst
  • Afstressende

Med kompositionerne og farverne forsøger jeg med mine malerier at give dig mulighed for at noget af ovennævnte kan ske og at malerierne kan give dig noget, som en samtale, en bog, eller en artikel, som denne, ikke kan give dig.

Forsøg med ét af malerierne på min hjemmeside, eller til en af mine udstillinger, eller med det maleri du har der hjemme at lade dig og maleriet blive ét og lad maleriet tale til dig og læg alt til side for en stund og vær med maleriet som det er her og nu.

Forhåbentligt kan det åbne op for noget, som en samtale, eller en skrevet tekst ikke kan.

Elementor #497

Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne.

Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne, er en serie med værker af naturoplevelser. For mig er det naturligt at det er erindringer fra Færøerne, men det kunne måske også være Shetlandsøerne, Island, Norge, eller måske noget helt andet. Måske den jyske hede?

Lidt refleksion om erindringer, eller det at erindre.

Ifølge Den Danske Ordbog betyder erindring, ”forestilling i bevidstheden om noget som man tidligere har set, hørt eller oplevet” eller ”fremkalde erindringen om; få til at huske på”. Ifølge Pia Søltoft, ph.d. og lektor i etik og religionsfilosofi med særligt henblik på Søren Kierkegaard ved Københavns Universitet og leder af Søren Kierkegaard Forskningscenteret fra 2010-2013 og forfatter til flere bøger og videnskabelige og populære artikler relateret til Søren Kierkegaard, er det at erindre ifølge Kierkegaard måske noget dybere og af større betydning end det vi i hverdagen forbinder med at erindre.

Erindringen vil hævde et Menneske den evige Continuitet i Livet og sikkre ham, at hans jordiske Tilværelse bliver uno tenore, eet Aandedrag, og udsigeligt i Eet. (Søren Kierkegaard)

Erindring er ifølge Kierkegaard altid subjektivt og din egen oplevelse og du erindrer kun det, der er væsentligt for dig selv. Således vil min erindring og din erindring aldrig blive den samme, men en meget personlig oplevelse, eller refleksion. Men ifølge Kierkegaard gør man noget med sig selv når man forholder sig erindrende til sin fortid. Erindringen er således langt mere end et minde.

Måske betyder vores erindringer langt mere for nu ‘et og vores fremtid end vi tænker over i vores hverdag?

 

Den stille uge, som starter i morgen søndag den 5. april til lørdag den 11. april (2020) eller dimmelugen, bliver måske særdeles stille i år pga., Corona og måske en god lejlighed til at give os tid til at erindre og øve os i den kunst det er at erindre. Jeg håber at mine billeder kan inspirere dig og sætte gang i noget. Husk at det er ikke noget rigtigt eller forkert, sand eller falsk. Erindringen er din personlige oplevelse. God dimmeluge til dig og god Påske.

Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne.

Velkommen til en rejse gennem ”erindringer fra naturoplevelser på Færøerne”.

Nogle gange i kajakperspektiv, andre gange i helikopterperspektiv. Måske også nogle gange i et mere udefinerbart perspektiv. Nogle gange er det et tydeligt landskab, andre gange et udefinerbart landskab. Andre gange en mikroamøbe eller måske en amøbe, som er forstørret mange gange, eller måske var det noget helt andet og udefinerbart. Måske er det is eller sne – eller måske vand. Nogle gange bliver vand til sne eller is for sidenhen atter at blive til vand. Måske det, som engang var sne i maleriet, på et senere tidspunkt bliver til vand eller is – eller noget helt tredje. Billedet skifter uafbrudt, som det færøske vejr, alt efter hvilket lys, der rammer billedet – og alt efter hvem det er, som beskuer værket. Er det måske sådan, at vi ser alt ud fra det univers, som vi som enkeltpersoner befinder os i? Også et maleri? Måske er kunsten med kunsten, at være med det som er, sådan som det er, og overgive os til det nuværende øjeblik og acceptere det, som er her og nu? Også maleriet, som det er her og nu? Måske kan maleriet, og vi som beskuere af maleriet, bare være i ét uden at være adskilte?

 

Flow

Flow er et gammelt ord, som har været brugt i mange forskellige sammenhæng. I 1988 udgav Mihaly Csikszentmihalyi (udtales på engelsk chick-sent-me-high-ee) bogen “The Flow experience and its significance for human psychology”, som op gennem 1990’erne fik en betydelig indflydelse både på mange psykologiske discipliner og fx på organisations og ledelsesteori. Mihaly Csikszentmihalyi er i dag professor ved Claremont Graduate University. Csikszentmihalyi definerer flow således:

“Flow er en mental tilstand i hvilken personen er fuldstændig opslugt i det vedkommende beskæftiger sig med. Det er karakteriseret som en fornemmelse af et energifyldt fokus, fuld involvering og succes med den igangværende aktivitet.”

Kilde: http://edu.au.dk

Dette minder lidt om det, som Eugen Herrigel, beskriver så godt i ”Bueskydning og Zen”

”Alt dette: bue, pil, mål og jeg’ et slynger sig sådan ind i hinanden, at jeg ikke mere kan adskille dem. Selv trangen til at adskille dem er forsvundet. For lige så snart jeg tager buen i hænderne og skyder, er alt så klart og entydigt og så let og enkelt.”

Andersen og Hansen har også en definition fra 2013.

Flow er en fornemmelse af, at ens færdigheder står i passende forhold til de foreliggende udfordringer i et målrettet handlingssystem, som afgiver tydelige signaler om, hvor godt man klarer sig. Koncentrationen er så intens, at der ikke er nogen opmærksomhed til overs til at tænke på noget uvedkommende eller til at bekymre sig over problemer. Bevidstheden og tidsfornemmelsen ændres (Andersen & Hanssen, 2013).

Til mine events ønsker jeg at der skal være ro/hvile og i en god atmosfære, men udtrykket i billederne skal gerne belyse det kaos der er i vores hverdag og at det også et sted i billederne er ro/hvile.

Mit ærinde er at kunne koble teorierne og det praktiske sammen. Og det er her jeg elsker at bruge mine egne oplevelser fra billedkunsten at beskrive denne proces, som vi kan kalde Flow, With Less Effort, Carpe Diem, Værk uden skaber, Nærværende, Ét med det vi gør, Være tilstede i det nuværende øjeblik, Selvforglemmelse m.m. Kært barn har mange navne og det er ikke mit ærinde at definere disse begreber, men at videregive de redskaber, som jeg har lært, for at kunne komme tilbage til denne Flow tilstand, som er beskrevet ovenfor til enkeltpersoner og virksomheder. Og det er dette mine foredrag, fyraftensmøder og workshops indeholder med overførbare øvelser.

Koblingen mellem min billedkunst og det virkelige liv.

Det er ingen tvivl om, at processen fra jeg maler mine malerier til mine udstillinger, f.eks., nu i september i Hundested hos De underlige fisk, i Helsingør hos Helsingør Kunstgalleri, eller i Hinnerup til Kunst i Favrskov, indeholder lidt af hvert; Flow, stress, frustration, irritation, glæde, sorg, angst, kedsomhed, kontrol, afslapning, ro og hvile, kamp og flugt, m.m. En strøm af tanker, følelser og kropslige reaktioner og oplevelser. Forhåbentligt er det noget af det mine billeder også udtrykker. Et kaos i baggrunden, men forhåbentligt også nogen ro & hvile, således af dem som kommer til mine events, vil opleve at livet ikke kun er i flow, men det findes værktøjer til at skabe ro & hvile i en kaotisk hverdag.

Men er dette ikke således vores dagligdag er? Lys/mørke, Ro og hvile/Kamp og flugt, glæde og sorg, flow og stress, begejstring og kedsomhed m.m.?

Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne i kajakperspektiv.

Som nævnt ovenfor, at have to solo udstillinger og en fællesudstilling i september, er ikke kun i flow, eller i ro hvile, men også med en del stress, eller kamp/flugt. Ugen før udstillingerne på Sjælland, havde jeg besøg af en mentor, eller coach i tre timer i mit atelier. Det var min idé, da jeg ønskede at det skulle være udvikling i min maleproces. Min opfattelse af vores forløb var, at hun syntes at jeg fokuserede for meget på at være i flow og ét med det jeg foretog mig og udfordrede mig selv for lidt kunstnerisk. Jeg befandt mig hovedsageligt hvor jeg var sikker og kunne komme til at kede mig hellere end udfordre mig selv kunstnerisk. Igen, min opfattelse var, at hellere end at jeg forsætter med den stil jeg havde, skulle jeg udfordre mig selv både med kompositioner og med materialer m.m. Dette påvirkede mig selvfølgeligt og kom til udtryk både som tanker og følelser på min rejse til Sjælland. Jeg have nogle malerier, som jeg arbejdede på og havde besluttet at jeg skulle have med til udstillingen i Hinnerup. (Alle de andre var jo på Sjælland til udstillinger der). Men efter forløbet med mentoren besluttede jeg den aften jeg kom til Helsingør, at jeg skulle starte mere eller mindre forfra med mine malerier i produktion da jeg kom tilbage til Randers og tittelerede og annoncerede udstillingen ” Erindringer fra naturoplevelser på Færøerne i kajakperspektiv”, nu var ingen vej udenom, jeg skulle starte næsten forfra da jeg var tilbage i Randers og kun ti dage før udstillingen i Hinnerup. Jeg besluttede udover at ændre stilen at også indføre oliemalingen igen, efter at jeg ikke havde brugt olie i flere år. To dage før udstillingen, eller om onsdagen, som udstillingen skulle hænges op om fredagen, havde jeg fem drivvåde oliemalerier og frustrationen var enorm, for at være mild. Selv var jeg meget skeptisk og var hverken lykkelig, begejstret, eller stolt af mine nye værker. Jeg var langt mere frustreret og irriteret. Malerierne kom som aftalt med arrangørerne op at hænge i Søften Kultur og Idrætscenter, på Kvottrupvej 9 i Søften 8382 Hinnerup til Kunst i Favrskov.

Essensen i denne beskrivelse er, at jeg heldigvis havde nogle værktøjer til at håndtere de mange frustrationer, som kan give tankemylder, søvnbesvær og følelsesmæssige rutsjeture og at kunne acceptere at livet er ikke kun i flow og ro/hvile, men for at kunne være i en udviklingsproces skal en vis dosis frustration til. (Angst og stress efter “flow” skitsen)

At deltage til en udstilling, som Kunst i Favrskov, giver både erfaringer og oplevelser. Der kommer rigtigt mange mennesker for at se det store udvalg af kunst og der er 54 andre kunstnere på udstillingen. Som udstiller kan man fra egen stand følge med hvordan gæsterne regerer da de går forbi de andre kunstnere og hvordan de reagerer da de kommer ind på min stand, eller måske går forbi. Nogle med en tydelig maske, ”det er ikke noget for mig” og andre mere neutrale, men der kom også rigtigt mange gæster ind på standen og deres oplevelse og begejstring var ikke til at tage fejl af. De mange udtalelser var hellere ikke til at tage fejl af og aldrig før har jeg modtaget så mange positive bemærkninger og feedback.

Det jeg ønsker af fortælle med dette er, at det at male og udstille er ikke kun i flow, eller ro-hvile og arbejde i egen komfortzone, men kan også være en stressende og frustrerende proces i en helt ukendt og udfordrende zone og man ved aldrig hvordan det man maler bliver modtaget på udstillinger og f.eks., på Facebook og Instagram.

Giver det mening for dig? At jeg bruger mit arbejde med billedkunsten, mine udstillinger, teorier og værktøjerne til at forklare hvordan vi kan håndtere stress, eller det modsætte af stress, som er flow.

Både mine malerier og mine events indeholder forhåbentligt en passende mængde og balance mellem angst, stress på den ene side og kontrol og kedsomhed på den anden side.